This seminar is open for students from all disciplines who are curious to explore the relationship between the Global South and North with focus on Namibia and Germany, and their Green Hydrogen endeavour.

Both countries, Namibia and Germany, are heavily invested in Green Hydrogen, on political, scientific, and economic level. The technology promises a huge contribution towards the achievement of the United Nations's 17 Sustainable Development Goals.

The seminar looks deeper into the implications of Green Hydrogen for Namibia and Germany and tries to expand the view beyond the technical possibilities and promises. Both countries are compared with regard to their achievements and challenges towards the SDGs; Green Hydrogen will be put in context of each countries' sustainable development strategy.

Furthermore, Namibian-German relations are explored, with focus on a genocidal past and the long and weary way to reconciliation, restitution, and the mediation of a shared history. How does this past even connect to something like tomorrow's Green Hydrogen? Also, Green Hydrogen will be put in context from a different angle by asking how indigenous knowledge and future technologies collide and how climate justice informs and frames the debate.

PtX-Lab-Challenge ist ein technologieförderndes Lernen-durch-Engagement/Service-Learning-Projekt mit Bezug zu SDG 7 und SDG 9, das im Rahmen von SDG-Campus gemeinsam mit dem PtX Lab Lausitz getragen wird und methodisch und organisatorisch unter dem Service-Learning-Modul praxiSDG läuft. Die Teilnehmerinnen und Teilnehmer engagieren sich für die Nachhaltigkeitsbemühungen des PtX Lab Lausitz und lernen, als change agents in der Programmgestaltung, Strategie oder operativen Tätigkeit (service) zu agieren. In dem Bestreben, sinnvolle Spuren zu hinterlassen, gestalten die Teilnehmenden ihre individuellen Projekte kollaborativ, einschließlich präzise formulierter Projektziele für selbstbestimmtes, nachhaltigkeitsbezogenes Handeln. So lernen sie nicht nur die Bedeutung von Freiwilligenarbeit kennen, sondern können auch deren Chancen und Risiken im Hinblick auf ihren individuellen Studienkontext bewerten und reflektieren (learning).